Op CDS de Zevensprong in Stadshagen hebben we het afgelopen jaar de visie voor onderwijs aan het jonge kind neergezet. We geven vanuit deze visie ons onderwijs. Een mooi voorbeeld hiervan is dat we doelgerichte activiteiten aanbieden aan de hand van een betekenisvolle context.
In groep 1/2 c hebben we dit bijvoorbeeld teruggezien in een rekenles buiten op het plein. Er stond een groot vak op het plein. Groep 2 moest vanuit het huis met nummer 2 naar school lopen met nummer 24. De leerlingen konden het juiste pad vinden door stappen van 2 te maken. Hierdoor ervaren ze wat ze doen. Ze leren de getalbeelden te herkennen. De Daltonpijler samenwerken kwam hierbij ook aanbod want de leerlingen die het nodig hadden liepen het parcours in tweetallen. Om het nog iets moeilijker te maken konden de leerlingen ook nog teruglopen van school naar huis in stappen van 2.
Tijdens deze les was het fijn dat de leerlingen op hun eigen niveau de opdracht deden. De leerlingen van groep 1 deden namelijk dezelfde opdracht maar dan in volgorde van de telrij (1 t/m 12) in stappen van 1. Leerlingen uit groep 1 die meer uitdaging nodig hadden deden mee met groep 2. Leerlingen in groep 2, waarvoor het te lastig was, deden mee met groep 1. Zo kijken we met alles wat we aanbieden naar de zone van naaste ontwikkeling van het jonge kind. Het leuke van deze opdracht was dat leerlingen ’s middags, tijdens het buitenspelen, nog een keer deze opdracht gingen doen.
4 juli 2025