Op onze school werken we met de methode Focus op Begrip, waarin rijke teksten centraal staan. Dit zijn taalrijke teksten die thematisch met elkaar samenhangen doordat ze allemaal aansluiten bij een betekenisvol langer durend thema. Elke week lezen we in de klas een nieuwe tekst die past binnen het actuele thema.
In groep 6a werken we de komende periode aan het thema: Leonardo uitvinder en tekenkunst. Deze week hebben we een tekst gelezen over een kunstwerk van Leonardo da Vinci: De dame met de hermelijn.
Om nieuwsgierigheid te prikkelen en voorkennis te activeren starten we de les met bijvoorbeeld een voorwerp, afbeelding of filmpje. Deze les begonnen we met een afbeelding van het schilderij. Wat zie je allemaal? Waarom richt ze haar blik opzij en niet op ons? Hoe oud denk je dat ze is? Waar komt het licht vandaan?
Na het lezen gaan we met elkaar in gesprek over de tekst. Hiervoor maken we gebruik van de werkvorm Denken-Schrijven-Uitwisselen. Er wordt een rijke vraag gesteld, zoals: “Wat doet je denken aan ons thema?” Leerlingen denken individueel na over de vraag en schrijven hun gedachten op in hun eigen schrift. Na het schrijven worden de antwoorden uitgewisseld (in maatjes en/of klassikaal). Met als doel dat leerlingen nadenken over wat ze lezen.
23-05-2025